Oorlog in mijn Buurt is een ontmoetings-onderwijsprogramma dat ouderen en kinderen en de buurt dichter bij elkaar brengt rondom persoonlijke buurtverhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Kinderen uit groepen 7 en 8 gaan naar het huis van een oudere die tijdens de oorlog in hun buurt woonde. Ze houden een interview onder begeleiding van een journalist en een fotograaf.

Het interview wordt vastgelegd in tekst, beeld en audio. Teksten en beelden worden opgenomen in de website van Oorlog in mijn Buurt en hergebruikt in het onderwijs. Audio wordt opgenomen in het archief van Oorlog in mijn Buurt.

Zie ook de gefilmde interviews

 

Als de oudere mensen hun verhaal vertelden, leek het net alsof ik er zelf bij was.
Het was geen verhaal, het was een belevenis. 
Luna, groep 8, Amsterdam Zuid

 

Verdiepend en interactief onderwijsprogramma: Nederlandse geschiedenis van alle kanten
Het interview is onderdeel van een verdiepend 6 weken durend onderwijsprogramma waarin leerlingen in drie masterclasses door historici meer leren over WO2 van alle kanten en in drie talentontwikkelingslessen leren interviewen, presenteren en onderzoek doen. Op elke school wordt na 6 weken een eindpresentatie gehouden, waarin de kinderen hun eigen visie geven op oorlog en het gehoorde oorlogsverhaal terugvertellen aan de ouderen.

 

Meneer, die jongens die zich toen opgaven
voor de NSB; 
is dat hetzelfde als jongens die zich nu aanmelden bij IS? 

Yassine, groep 8, Amsterdam Nieuw-West, bij de masterclass over NSB en Nederlandse SS in de buurt door specialisten Cees Kleijn en Stijn Reurs

 

De nieuwe Erfgoeddragers
Gedreven, enthousiaste leerlingen melden zich aan als officiële ‘Erfgoeddrager’ van hun stad: zij ontvangen een onderscheiding en geven daarmee officieel aan dat zij het gehoorde verhaal van de oudere blijven doorvertellen in hun leven, in de buurt, maar ook daarbuiten: bij herdenkingen en in de media. De oudere die zij interviewden nadert misschien het einde van haar of zijn leven, maar de officiële Erfgoeddrager zal haar oorlogsverhaal blijven doorvertellen.  Het Erfgoeddragerschap geeft het kind een belangrijke en bijzondere rol voor haar stad. En als deze kinderen, van alle achtergronden, tijdens de herdenkingsdagen hun gehoorde oorlogsverhalen vanaf hun zeepkistjes in de hele stad doorvertellen laten zij zelf aan de wereld zien dat zij zich verbonden voelen met hun stad en haar geschiedenis.

Zie ook Jeugdjournaal (vanaf minuut 6)

 

Het is zo cool om Erfgoeddrager te zijn!

Indy tegen Aya tijdens de opening van de ‘Pontonbrug’, Amsterdam 5 mei 2015, waar ze op zeepkistjes vertelden voor 7000 mensen publiek, burgemeester Van der Laan en nationale pers

Wie
Oorlog in mijn Buurt en ErfgoeddragersNL is opgericht door Minka Bos, journalist en projectleider, die het leven dagelijks leert door ontmoeting en gesprek.

Beeldontwikkeling van alle projecten, boeken en tentoonstellingen is in handen van ontwerper Monique Wijbrands.
De organisatie opereert als een netwerkorganisatie bestaande uit professionals per stad die georganiseerd zijn in zelfsturende lokale teams. Momenteel werken 6 teams in Amsterdam en 1 in Den Haag. De teams werken met een kwalitatief hoogstaand gastdocententeam (bestaande uit ervaringsdeskundigen en universitair docenten), en met grote pools vrijwilligers: geschiedenisstudenten die de interviews begeleiden en teksten schrijven; theatermakers die speech coachings geven; en fotografen die de interviews vastleggen. Alle vrijwillige studenten volgen verplicht een masterclass in het format voorafgaand aan deelname. De stadse samenwerking wordt verder gerealiseerd in samenwerking met universiteiten, scholen, gemeente, musea, journalisten, schrijvers, theatermakers, denkers en relevante organisaties en bedrijven.

 

Onderwijsproject Oorlog in mijn Buurt wordt bestuurd door het Bestuur en de Raad van Toezicht van Stichting Oorlog in mijn Buurt.

Projectleider Minka Bos opent een eindpresentatie

Minka Bos opent een eindpresentatie

Minka Bos bij de benoeming van de Nieuwe Erfoeddragers 2016

Minka Bos bij de benoeming van de Nieuwe Erfoeddragers 2016

De Joodse Mirjam Ohringer vertelt in de klas over haar verzetsdaden in de oorlog

De Joodse Mirjam Ohringer vertelt in de klas over haar verzetsdaden in de oorlog

Mirjam Ohringer na een les op de foto met groep 8

Mirjiam Ohringer na een les op de foto met groep 8

Cees Kleijn en Stijn Reurs geven les over de NSB en de Nederlandse SS

Cees Kleijn en Stijn Reurs geven les over de NSB en de Nederlandse SS

Stagiair Luuk en kinderen op weg naar een interview

Stagiair Luuk en kinderen op weg naar een interview

Een interview

Stagiaire Anika begeleidt een interview

Tijdens een interview

Tijdens een interview

Tijdens een interview

Tijdens een interview

Monique Masselink geeft laatste aanwijzingen voor eindpresentatie

Monique Masselink geeft laatste aanwijzingen voor eindpresentatie

Een eindpresentatie

Een eindpresentatie

Ouderen luisteren naar de verhalen

Ouderen luisteren naar de verhalen

Projectleider Lies van Oekel met oudere

Projectleider Lies van Oekel met oudere

Bloemen voor de ouderen

Bloemen voor de ouderen

Ilse de Haas leest voor uit het boek ‘Oorlog in mijn Buurt - De Pijp’ bij de boekpresentatie in het Stadsarchief

Ilse de Haas leest voor uit het boek “Oorlog in mijn Buurt – De Pijp” bij de boekpresentatie in het Stadsarchief

Stagiaires Kim en Sarah op borrel van 4-5 Mei Comité Amsterdam

Stagiaires Kim en Sarah op borrel van 4-5 Mei Comite Amsterdam

Deel van het Oorlog in mijn Buurt team

Deel van het Oorlog in mijn Buurt team

 

Oorlog in mijn Buurt is een ontmoetings-onderwijsprogramma dat ouderen en kinderen en de buurt dichter bij elkaar brengt rondom persoonlijke buurtverhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Kinderen uit groepen 7 en 8 gaan naar het huis van een oudere die tijdens de oorlog in hun buurt woonde. Ze houden een interview onder begeleiding van een journalist en een fotograaf.

Het interview wordt vastgelegd in tekst, beeld en audio. Teksten en beelden worden opgenomen in de website van Oorlog in mijn Buurt en hergebruikt in het onderwijs. Audio wordt opgenomen in het archief van Oorlog in mijn Buurt.

Zie ook de gefilmde interviews

 

Als de oudere mensen hun verhaal vertelden, leek het net alsof ik er zelf bij was.
Het was geen verhaal, het was een belevenis. 
Luna, groep 8, Amsterdam Zuid

 

Verdiepend en interactief onderwijsprogramma: Nederlandse geschiedenis van alle kanten
Het interview is onderdeel van een verdiepend 6 weken durend onderwijsprogramma waarin leerlingen in drie masterclasses door historici meer leren over WO2 van alle kanten en in drie talentontwikkelingslessen leren interviewen, presenteren en onderzoek doen. Op elke school wordt na 6 weken een eindpresentatie gehouden, waarin de kinderen hun eigen visie geven op oorlog en het gehoorde oorlogsverhaal terugvertellen aan de ouderen.

 

Meneer, die jongens die zich toen opgaven
voor de NSB; 
is dat hetzelfde als jongens die zich nu aanmelden bij IS? 

Yassine, groep 8, Amsterdam Nieuw-West, bij de masterclass over NSB en Nederlandse SS in de buurt door specialisten Cees Kleijn en Stijn Reurs

 

De nieuwe Erfgoeddragers
Gedreven, enthousiaste leerlingen melden zich aan als officiële ‘Erfgoeddrager’ van hun stad: zij ontvangen een onderscheiding en geven daarmee officieel aan dat zij het gehoorde verhaal van de oudere blijven doorvertellen in hun leven, in de buurt, maar ook daarbuiten: bij herdenkingen en in de media. De oudere die zij interviewden nadert misschien het einde van haar of zijn leven, maar de officiële Erfgoeddrager zal haar oorlogsverhaal blijven doorvertellen.  Het Erfgoeddragerschap geeft het kind een belangrijke en bijzondere rol voor haar stad. En als deze kinderen, van alle achtergronden, tijdens de herdenkingsdagen hun gehoorde oorlogsverhalen vanaf hun zeepkistjes in de hele stad doorvertellen laten zij zelf aan de wereld zien dat zij zich verbonden voelen met hun stad en haar geschiedenis.

Zie ook Jeugdjournaal (vanaf minuut 6)

 

Het is zo cool om Erfgoeddrager te zijn!

Indy tegen Aya tijdens de opening van de ‘Pontonbrug’, Amsterdam 5 mei 2015, waar ze op zeepkistjes vertelden voor 7000 mensen publiek, burgemeester Van der Laan en nationale pers

Wie
Oorlog in mijn Buurt en ErfgoeddragersNL is opgericht door Minka Bos, journalist en projectleider, die het leven dagelijks leert door ontmoeting en gesprek.

Beeldontwikkeling van alle projecten, boeken en tentoonstellingen is in handen van ontwerper Monique Wijbrands.
De organisatie opereert als een netwerkorganisatie bestaande uit professionals per stad die georganiseerd zijn in zelfsturende lokale teams. Momenteel werken 6 teams in Amsterdam en 1 in Den Haag. De teams werken met een kwalitatief hoogstaand gastdocententeam (bestaande uit ervaringsdeskundigen en universitair docenten), en met grote pools vrijwilligers: geschiedenisstudenten die de interviews begeleiden en teksten schrijven; theatermakers die speech coachings geven; en fotografen die de interviews vastleggen. Alle vrijwillige studenten volgen verplicht een masterclass in het format voorafgaand aan deelname. De stadse samenwerking wordt verder gerealiseerd in samenwerking met universiteiten, scholen, gemeente, musea, journalisten, schrijvers, theatermakers, denkers en relevante organisaties en bedrijven.

 

Onderwijsproject Oorlog in mijn Buurt wordt bestuurd door het Bestuur en de Raad van Toezicht van Stichting Oorlog in mijn Buurt.

 

Projectleider Minka Bos opent een eindpresentatie
Minka Bos opent een eindpresentatie
Minka Bos bij de benoeming van de Nieuwe Erfoeddragers 2016
Minka Bos bij de benoeming van de Nieuwe Erfoeddragers 2016
De Joodse Mirjam Ohringer vertelt in de klas over haar verzetsdaden in de oorlog
De Joodse Mirjam Ohringer vertelt in de klas over haar verzetsdaden in de oorlog
Mirjam Ohringer na een les op de foto met groep 8
Mirjiam Ohringer na een les op de foto met groep 8
Cees Kleijn en Stijn Reurs geven les over de NSB en de Nederlandse SS
Cees Kleijn en Stijn Reurs geven les over de NSB en de Nederlandse SS
Stagiair Luuk en kinderen op weg naar een interview
Stagiair Luuk en kinderen op weg naar een interview
Een interview
Stagiaire Anika begeleidt een interview
Tijdens een interview
Tijdens een interview
Tijdens een interview
Tijdens een interview
Monique Masselink geeft laatste aanwijzingen voor eindpresentatie
Monique Masselink geeft laatste aanwijzingen voor eindpresentatie
Een eindpresentatie
Een eindpresentatie
Ouderen luisteren naar de verhalen
Ouderen luisteren naar de verhalen
Projectleider Lies van Oekel met oudere
Projectleider Lies van Oekel met oudere
Bloemen voor de ouderen
Bloemen voor de ouderen
Ilse de Haas leest voor uit het boek ‘Oorlog in mijn Buurt - De Pijp’ bij de boekpresentatie in het Stadsarchief
Ilse de Haas leest voor uit het boek "Oorlog in mijn Buurt - De Pijp" bij de boekpresentatie in het Stadsarchief
Stagiaires Kim en Sarah op borrel van 4-5 Mei Comité Amsterdam
Stagiaires Kim en Sarah op borrel van 4-5 Mei Comite Amsterdam
Deel van het Oorlog in mijn Buurt team
Deel van het Oorlog in mijn Buurt team